Herinneringen

In hoeverre kloppen (sommige) herinneringen aan gebeurtenissen uit je jongensjaren? En herinnert iedereen die in de buurt was zich hetzelfde? Zo meen ik me te herinneren dat ik met enkele medeleerlingen een fietstocht maakte op zondag 27 juni 1967 en dat we in Oostmalle waren kort voor een tornado over het dorp raasde. Maar klopt dat ook? Ik leende wel vaker een fiets van een kostschoolgenoot die zo dicht bij Lier woonde dat hij geen openbaar vervoer nodig had. Maar in 1967 gingen we toch ieder weekend naar huis? Of moesten we het laatste weekend voor de grote vakantie overblijven om traditiegetrouw zowat het hele gebouw te poetsen?
Nog zoiets. Liepen wij als leerlingen van het Missiecollege wel of niet mee in de Pallieterstoet die in oktober 1965 twee keer uittrok ter gelegenheid van de 25 jaarlijkse St Gummarusfeesten? En klopt het dat wij er getuige van waren dat de middeleeuwse kledij van een deelnemer in brand vloog? Er bestaat zelfs een film van die stoet. Maar noch onze aanwezigheid noch dat ongeluk kan ik er op terug vinden.
Als beide herinneringen niet op waar gebeurde feiten berusten, hoe zijn ze dan in mijn hoofd verzeild? En wat zegt dat over alle andere verhalen die ik hier opdis?
Binnenkort zie ik weer een aantal gabbers uit die tijd. Benieuwd wat zij zich herinneren!